fbpx

Strategia sprzątania jest niezwykle ważna zarówno podczas odgracania, ale i również każdego dnia po „wielkim sprzątaniu”. Kiedy poznasz poniższe triki sprzątnie stanie się  bardziej efektywne a my wydajniejsze. Zacznijmy od techniki Pomodoro, która  i może być zastosowana do praktycznie każdej dziedziny naszego życia.

 

Technika Pomodoro

Jest to prosty sposób na produktywność. Kup zwykły czasomierz kuchenny i – zanim zaczniesz pracować – ustaw go na 10 minut. W ciągu tych 10 minut wykonaj zadanie, które sprawi, że kolejne 10 minut stanie się dla Ciebie prostsze. To znakomity sposób na zadania, które od jakiegoś czasu odkładasz na później (np. odgracenie garderoby). Wykonuj je przez 10 minut. 10 minut wybrane jest tutaj celowo gdyż jako mamy nasza uwaga często jest odgracania. Dlatego po 10 minutach ustaw stoper na nowo.

Pracuj partiami

Jest to złota zasada w moim domu, obowiązująca zarówno podczas sprzątania, jak i w zarządzaniu czasem. Pracowanie nad większą liczbą podobnych zadań jest proste i sprawia, że włącza się w nas autopilot. Jak często zdarza Ci się, że pracujesz nad daną kwestią do momentu, kiedy coś/ktoś nie odwróci Twojej uwagi? Skacząc z jednego zadania w drugie? Po chwili nieuwagi trudno jest wrócić do wykonywanej czynności, przez co stajesz się bardziej zestresowana i mniej produktywna. Dlatego kiedy sprzątasz – sprzątaj, zamiast oglądać telewizję. Zaplanuj dni tematycznie, np. wtorek, dzień składania prania, środa dzień mycia podłóg, niedziela dzień dla rodziny. Rozplanowaniem grafika zajmiemy się w ćwiczeniach, dlatego zajrzyj tam pod koniec lekcji.

Na koniec pamiętaj jedna rzecz na raz!  Nie staraj się w tym samym czasie odgracać łazienki, sprzątać kuchni i robić pranie, rób albo jedną czynność albo drugą.

Zacznij od najgorszej rzeczy.

 

Jest to stwierdzony fakt, że jeśli nie zaczniesz od najgorszej rzeczy na początku swojego dnia, przez kolejne godziny będziesz obawiać się tej czynności i zaczniesz ją odwlekać. Pod koniec dnia powiesz sobie, że jest już za późno aby ją wykonać i że zrobisz to jutro, a jutro powtórzysz przebieg dzisiejszego dnia. Dlatego zamiast odwlekać sprawy nieprzyjemne – zacznij od nich.

 

Technika odgracania

 

Krok 1  

 

Zdecyduj dokładnie co chcesz odgracić w każdym pomieszczeniu, co idzie na pierwszy ogień, oraz  zastanów się ile czasu potrzebujesz do wykonania tego. Zacznij od 15 minut na dane miejsce, jeśli natomiast wydaje Ci się, że to za mało czasu, po ich upływie ustaw stoper na kolejne 15 minut. Pamiętaj jednak, aby zawsze starać się rozpocząć od miejsc, w których coś przechowujesz, dzięki temu będziesz mieć więcej miejsca na odkładanie kolejnych rzeczy.

 

Krok 2 

 

Zastanów się gdzie odbędzie się sortowanie, może to być łóżko, podłoga czy też stół. Polecam rozłożyć na nim prześcieradło, koc lub inny materiał po to, aby jeśli nagle będziesz musiała przerwać odgracanie, bo dzieci zaczną Ci „pomagać”, lub niespodziewanie wpadnie teściowa z wizytą, to po prostu nie będziesz mieć bałaganu. Wystarczy, że upchniesz swój tobołek w niewidoczne miejsce. Tylko błagam Cię nie zapomnij o nim.

 

Krok 3 

 

Zanim przystąpisz do odgracania danego pomieszczenia, czy też jego części, szybko przeglądnij jego zawartość. Jest to ważne, aby ustalić jakich kategorii worków/pudełek będziesz potrzebować do odgracania. Zastanów się co nie należy do tego pomieszczenia.

 

Krok 4

 

Przygotuj pudełka do segregacji, pamiętaj, aby były one podpisane. Potrzebujesz kilka kategorii:

 

ZACHOWAĆ: Inny pokój.   W tym worku/pudle lądują wszystkie rzeczy, które nie należą do tego miejsca. Warto mieć osobne pudła dla różnych pokoi – pamiętasz krok 3? Dzięki temu nie będziesz musiała drugi raz segregować tego co jest w jednym zbiorczym pudełku.

 ZACHOWAĆ: używane sezonowo.          Tutaj znów zrób podkategorie. Na początku może wydawać się to przytłaczające, ale dzięki temu naprawdę zaoszczędzisz sporo czasu. Przykładowe podkategorie to, ubrania na zimę, płaszcze, kurtki, ozdoby świąteczne itd.

ZACHOWAĆ: do naprawy. Tutaj lądują rzeczy, które niedawno się popsuły. Jeśli coś jest zepsute dłużej niż 6 miesięcy może to oznaczać tylko jedno – ta rzecz nie jest dla Ciebie aż tak ważna.

ZACHOWAĆ: często używane. Wszystkie często używane przez nas i domowników rzeczy.

ZACHOWAĆrzadko używane. Do tej kategorii przypiszemy wszystkie rzeczy, które chcemy zachować, a których używamy rzadziej niż raz dziennie, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.

PAMIĄTKI. Tutaj lądują wszystkie pamiątki, zdjęcia, oczywiście te których nie chcemy mieć na wierzchu. To pudełko ratuje nas podczas odgracania, gdyż lądują w nim wszystkie rzeczy do których jesteśmy w jakiś sposób przywiązane, a z którymi ciężko jest nam się rozstać. Proponuję zostawić tą kategorię do segregacji na sam koniec, gdyż może ona zając więcej czasu i sprawić, że niepotrzebnie będziemy się zatrzymywać, rozpamiętując wspomnienia, z odgracaniem.

KOSZ.   Wszystko to co nie nadaje się na sprzedaż lub do recyklingu.

RECYKLING.  Nazwa tej kategorii mówi sama za siebie.

ODDAĆ, SPRZEDAĆ, Ofiarować organizacji charytatywnej. Jeśli posiadasz takie rzeczy,  zrób listę gdzie konkretnie mogłabyś je oddać, wraz z telefonem i adresem.

 

Dwie ostatnie kategorie, są o tyle niebezpiecznymi, że często sprawiają iż nie pozbywamy się rzeczy. Proponuję po spakowaniu tych worków/pudeł wynieś je do samochodu, lub poza dom, aby przy najbliższej nadarzającej się okazji odwieźć je w odpowiednie miejsce.

 

 

Krok 5 BĄDŹ GOTOWA

 

Przygotuj szmatkę do przetarcia półek. Pamiętaj, że dziś nie sprzątamy, a jedynie odgracamy. Powinnaś myć tylko i wyłącznie półki, na które będziesz odkładać rzeczy do zachowania. Narazie zostaw w spokoju okna, podłogi, meble itd.

 

Krok 6 ZACZNIJ POWOLI

 

Zacznij powoli, nie odgracaj całego pomieszczenia na raz.  Póki co skupmy się na niewielkich partiach. Zacznij na przykład od szafy, kiedy ją odgracisz przejdź dalej. Nie odgracaj dwóch lub więcej rzeczy na raz. Możesz napotkać problemy związane z podjęciem decyzji na temat danej rzeczy, ale pamiętaj odgracaj tylko jedną ustaloną wcześniej rzecz/pomieszczenie, dzieki temu unikniesz sytuacji, w której pozbędziesz się wszystkich najłatwiejszych rzeczy a zostaniesz z tymi najgorszymi. Podnosząc Każdą rzecz musisz zadać sobie cztery pytania (patrz krok 5)

W tym kroku należy zaznaczyć, że jeśli odgracimy przestrzeń do przechowywania powinnyśmy się skupić na miejscach najbardziej widocznych

Krok 7 ZŁOTA CZWÓRKA

 

Nadszedł czas, aby zadać sobie odpowiednie pytania, które pomogą Ci zastanowić się, czy dany przedmiot/rzecz jest faktycznie niezbędny w Twoim domu. Pamiętaj jednak, aby szybko odpowiadać na te pytania, by nie zajmowało to dużo czasu i żeby zachować energię na później.

 

  1. Czy regularnie tego używam? Bądź ze sobą szczera. Czy faktycznie używasz tej rzeczy, a jeżeli tak to kiedy? Jeśli nie używałaś jej od przynajmniej dwóch lat oznacza to jedno, że jest to rzecz, której należy się pozbyć. Czy faktycznie wydaje Ci się ,że pewnego dnia znajdziesz czas na to by jej użyć, jeśli tak to zastanów się kiedy?

 

  1. Czy naprawdę mi się podoba? Tutaj mogą pojawić się rzeczy, które otrzymaliśmy od kogoś, przez co znajdować się mogą w naszej głowie pod płaszczem emocji. Jeśli nie jesteś jeszcze w stanie pozbyć się danego prezentu czy też pamiątki włóż go do pudła i wynieś. Jednak pamiętaj musisz ustalić sobie konkretny limit takich rzeczy w przeciwnym razie może okazać się, że tych „ważnych” przedmiotów jest cały strych.

Pamiętaj również,że rzeczy, które kochasz to nie suknia ślubna leżąca gdzieś na strychu kolejny rok. Jej miejsce przechowywania oznacza, że nie koniecznie jest tak ważna dla Ciebie jak Ci się to może wydawać. Rzeczy, które chcesz, aby były przy tobie każdego dnia są w pomieszczeniach przez co dają Ci radość. Zastanów się, czy wraz z upływającym czasem nie zmieniły się twoje nawyki, preferencje i styl. Czy to co teraz posiadasz w domu odzwierciedla twoje priorytety i obecne potrzeby?

 

  1. Gdybym miała wybór, kupiłabym jeszcze raz tę rzecz?

Brzmi banalnie, ale często to pytanie jest cudownym lekiem na wszelakie podarowane prezenty – czy gdybym sama poszła do sklepu kupiłabym sobie tą rzecz?

 

  1. Czy moje życie zmieni się, gdy jej nie będzie? Często nawet nie zauważamy, że mamy w domu jakąś rzecz, której nie używałyśmy od długiego czasu. Wywalając dany przedmiot, który nie był od dłuższego czasu przez ciebie nawet zauważony, twoje życie nie zmieni się w żaden radykalny sposób.

Pin It on Pinterest