fbpx

Nauka pisania i czytania? Część II

image_pdf
Pobierz pdf
image_print
Wydrukuj post

Faktem jest, że dziecko chłonie język jak gąbka, robi to bez namysłu tak po prostu. Pomóż mu w tym za pomocą kilku ćwiczeń (pamiętaj, że możesz zacząć te ćwiczenia/zabawy, kiedy dziecko ma nawet kilka miesięcy):

nazywanie obiektów: nazwij jakiś obiekt i poproś dziecko, aby przyniosło go do Ciebie,

nazywanie części ciała nawet tych skomplikowanych jak nadgarstek czy piszczel,

zgadnij słowo: do tego ćwiczenia możesz użyć kart z rysunkami lub samemu spróbować skakać, biegać, uśmiechać się i poprosić dziecko aby nazwało tą czynność.

rymowanki, wiersze, piosenki dziecięce: dzieciom, które mają kontakt z formą pisaną łatwiej jest się nauczyć czytać i

nauka pisania i czytania
źródło: empik

literować, warto również podczas recytowania dziecku rymowanki podzielić słowa na sylaby i klaskać podczas ich wypowiadania,

zgadywanie nazw obiektów znajdujących się we worku. Zabawa polega na tym, że dziecko najpierw opisuje to co dotyka, a ty starasz się nazwać obiekt. Po pewnej chwili zamieńcie się miejscami.

– sekwencja zdarzeń: wydrukuj zdjęcia, czy też obrazki lub wytnij je z nieużywanej kolorowanki lub książki. Poproś dziecko, aby ułożyło je w kolejności jakiej chce, tak abyś ty był/a w stanie opowiedzieć historię dziecku. Np. jak wygląda poranek (mycie zębów, śniadanie, zabawa itd. czy choćby jak robi się spaghetti). Warto wydrukowane zdjęcia powiązać w rogu i zrobić z nich książeczkę, którą dziecko zawsze może samodzielnie poukładać.

klasyfikowanie obiektów:  zrób zdjęcie panoramiczne pokoju lub rysunek np. sypialni opisz co w niej jest,  a następnie miej pod ręką pojedyncze rysunki rzeczy znajdujących się w pokoju. Ułóż pojedyncze przedmioty pod głównym zdjęciem. Następnie poproś o to samo dziecko, jeśli to zamiast „łóżko” powie „nocnik” zapytaj się „czy u nas w sypialni można znaleźć nocnik?”

układanie obiektów: podziel rzeczy na te co są miękkie i twarde, pływają lub toną, obiekty, które są ciężkie lub lekkie, czy też ubrania używane zimą i latem. Pokaż dziecku jak podzielić te rzeczy na dwie grupy, jak sprawdzić czy toną/unoszą się na wodzie.

 Nauka słuchania

Nauka pisania i czytania, to przede wszystkim nauka słuchania. Aby pomóc dziecku rozwinąć się w tym zakresie możesz:

– słuchanie dźwięków: poproś dziecko aby to zamknęło oczy i powiedziało ci co słyszy daleko od siebie, nieco bliżej oraz w bezpośredniej bliskości

identyfikacja dźwięków: za zasłoną albo tak aby dziecko nie widziało, przedrzyj papier, złam gałązkę, wsyp ryż do garczka,

źródło: ahandmadechildhood.blogspot.com/
źródło: ahandmadechildhood.blogspot.com/

otwórz butelkę z woda gazowaną i poproś dziecko, aby zgadło co to za dźwięk.

pudełka dźwiękowe do takich samych w miarę małych pojemniczków nasyp ryżu, cukru, pieprzu, pisaku czy też makaronu oklej je taśmą, aby zawartość była niewidoczna. Zrób dwa takie same komplety, zaś na dnie pudełeczka umieść kropkę odpowiadającą danemu zestawieniu, dzięki czemu dziecko samo będzie mogło sprawdzić swój czy dobrze dobrało ze sobą dźwięki.  Następnie poproś dziecko, aby przyłożyło pudełeczko jedno do jednego drugie do drugiego ucha i postarało się połączyć te same dźwięki ze sobą.

 

 

Nauka pisania i czytania – usprawnijmy małe rączki

W Montessori nauka pisania i czytania pokrywają się. dlatego koordynacja dłoni jest bardzo istotna. Dziecko musi posiadać umiejętność kontrolowania swoich dłoń tak, aby być w stanie pisać litery.  Jednak, aby mieć tą czynność dobrze opanowaną potrzebuje praktyki, dlatego postaraj się, aby dziecko miało możliwość nauki. Aby pomóc dziecku możesz, dać mu możliwość przelewania, przesypywania, przekładania za pomocą szczypiec różnych rzeczy. Dla przykładu, mając dwa niewielkie oraz w miarę

źródło: howwemontessori.typepad.com/
źródło: howwemontessori.typepad.com/

lekkie dzbanki umieść je na tacce (aby ograniczyć bałagan, który i tak nastąpi) i poproś dziecko, aby przesypało groch z jednego do drugiego bez rozsypywania zawartości. Możesz przygotować małe pojemniczki i poprosić dziecko, aby przesypało do nich zawartość dzbanka. W momencie, kiedy dziecko opanuje tę czynność możesz pokazać dziecku jak obierać owoce oraz jak kroić miękkie owoce, tępym nożem czy też jak posmarować kanapkę masłem i pozwolić dziecku próbować wykonać te czynności. Dodatkowe czynności które, usprawnią małe rączki to:

– rysowanie oraz kopiowanie kształtów (liter) podczas rysowania domku np. drabinek (do A) czy też wężyków do dymu z komina (które przygotują je do pisania S). Zawsze staraj się wtopić ślaczki w cały rysunek jako jego część, a nie temat przewodni.

– bawienie się ciastoliną (przepis) uformuj z niej długie wałki i zrób litery, pokaż dziecku jak rolować ciastolinę i zrobić domki, ślimaki, czy widelec.

Nauka pisania i czytania po takich ćwiczeniach powinna byś prosta. Więcej w najbliższych wpisach.

 

[ulp id=’cTWXvVW93Hqh9wqs’]

Autor tekstu:

Cześć, jestem Ewa, pasjonatka i ekspertka w dziedzinie zielarstwa! 🌿 Moja podróż zaczęła się od fascynacji naturą i przekształciła w głęboką wiedzę o ziołach i ich mocy. Autorka 9 książek, regularnie dzielę się swoimi odkryciami w TV. Dzisiaj chcę Wam opowiedzieć o czymś wyjątkowym – leczniczych właściwościach soli. Ta prosta, ale potężna substancja kryje w sobie tajemnice zdrowia i dobrego samopoczucia. Zapraszam do odkrycia tej historii razem ze mną!

Odkryj Moc Ziół Dzięki DARMOWEJ

Bibliotece Ziołowej


2 odpowiedzi na “Nauka pisania i czytania? Część II”

  1. Kto chce zarobic nie wychodzac z domu kilkadziesiat dolarow dziennie? Sposob jest prosty i dziala, poszukajcie sobie w gogle: jak kosić kasę na Adfly

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Uwolnij moc ziół! Uzyskaj ekskluzywny dostęp do darmowych ziołowych publikacji!

X

Pin It on Pinterest